سریال See توسط استیون نایت (Steven Knight) سازنده Peaky Blinders «پیکی بلایندرز» و نویسنده فیلم Eastern Promises «قول‌های شرقی» با همکاری فرانسیس لارنس (Francis Lawrence) کارگردان فیلم‌های Constantine «کنستانتین» و The Hunger Games: Catching Fire «بازی‌های گرسنگی: اشتعال» ساخته شده است. جیسون موموآ (Jason Mamoa) در اینجا نقش بابا واس رهبر جنگجوی دهکده آلکنی را بازی می‌کند. این سریال در فضای چندین نسل پس از اینکه بشریت بینایی خودش را از دست داده، ما را وارد یک تغییر تاریخی مهم می‌کند، جایی که دوقلوهای بابا واس با قدرت بینایی به دنیا آمده و ممکن است ساختار اعتقادی کل جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

 

سریال دیدن ( See ) سریال جدیدی است که توسط اپل با بازی جیسون موموآ منتشر شده. سریالی که تهیه کنندگانش در اظهار نظری اغراق آمیز، کیفیت آن را با سریال « بازی تاج و تخت » مقایسه کرده اند. نکته جالب درباره سریال « See » این است که گفته شده برای ساختن هر اپیزود آن مبلغی حدود 15 میلیون دلار هزینه شده است! عدد بزرگی که حتی توانایی سبقت گرفتن از پر هزینه ترین فیلمهای سینمایی را دارد. با ارائه این مقدمه به سراغ بررسی سریال « See » می رویم تا ببینیم آیا سرمایه گذاری اپل در این عرصه موفق بوده یا خیر.

نقد و برسی فیلم دیدن

قصه سریال در آینده روایت می شود. جایی که یک بیماری باعث نابودی انسانها شده و آنها هم که باقی مانده اند دچار نابینایی شده اند. به همین دلیل انسانها سبک زندگی خود را تغییر داده و به صورت قبلیه ای زندگی می کنند تا بتوانند در مواجه با طبیعت، زنده باقی بمانند. بابا واس ( جیسون موموآ) رهبر دهکده آلکنی است. جنگجویی ماهر که به دلیل توانایی های فیزیکی و قابلیت رهبری اش امید یک دهکده است. اما زمانی که دوقلوهای بابا واس متولد می شوند، معلوم می شود که نابینا نیستند و این موضوع بسیار مهم و خطرناکی به شمار می رود و...

سرمایه گذاری اپل بر روی « See » در طراحی صحنه و لوکیشن های طبیعی سریال به خوبی قابل مشاهده است و باید بابت طراحی صحنه و لباس و مخصوصاً فیلمبرداری زیبا، سریال را تحسین کرد. طراحی صحنه های اکشن در محیط های طبیعی چشم نواز هستند و نبردها هیجان انگیز و پر جزئیات. اما یک غافلگیری و شاید بهتر باشد بگوییم سهل انگاری در « See » قابل ذکر است و آن اینکه مسئله نابینایی ساکنین زمین در آینده می تواند سوالات بسیار زیادی را در ذهن مخاطبین سریال ایجاد نماید که سازندگان به راحتی از کنار آن عبور کرده اند.

تحلیل و برسی فیلم دیدن see

« See » علی رغم جزئیات قابل توجهی که در طراحی صحنه و لباس به کار برده ، توضیحی درباره چرایی شکل گیری آن ارائه نمی دهد و خیلی ساده از کنار آن گذشته است. سریال اعلام نمی کند که چگونه جامعه ای در آغاز نابینایی در دل طبیعت ساخته شده و چگونه برخی از خانه و حتی پل ها ساخته شده اند در حالی که نابینایی می تواند شکل گیری برخی از آنها را بطور کامل زیر سوال ببرد! لباس پوشیدن و گریم ها نیز در مورد پرسش است چراکه در زمان نابینایی کامل اجتماع، چگونه می توان اینچنین لباس هایی پوشید و حتی اجازه نداد که چهره کمی از حالت طبیعی خودش خارج شود؟ شاید اگر به عنوان یک اثر فانتزی به سریال نگاه کنیم پاسخ به این سوالات چندان مهم نباشد اما با اینحال هنوز هم نابینا بودن مردم دنیا سوالات بسیاری را در مقابل تماشاگر قرار می دهد.

سازندگان سریال ادعا کرده اند که « See » می تواند یک « بازی تاج و تخت » جدید باشد اما در اپیزودهای منتشر شده ، یک سردرگمی عجیب را در روایت شاهد هستیم. سردرگمی که اتفاقات را سلسله وار روایت می کند اما بی توجه به شخصیت پردازی ها، از کنار آنها می گذرد تا تماشاگر صرفاً شاهد رویداد باشد نه تحلیل فرامتنی از رویدادها و در واقع، جنگ ها و تقابل آنان. نکته ظریفی که در « بازی تاج و تخت » ( اگر فصل آخر را فراموش کنیم! ) رعایت شده بود و شخصیت ها فرای جنگ آوری ها و نبردهایشان، به درستی شخصیت پردازی شده بودند تا همراهی تماشاگران را به همراه داشته باشند. اما در سریال « See » همه اتفاقات خیلی سریع و ناگهانی رخ می دهد و فرصت چندانی به تماشاگر برای درک فضای سنگین و خاص سریال نمی دهد.

برسی سریال see

سریال « See » به خوبی از محیط های طبیعی استفاده کرده و سکانس های اکشن زیادی هم در سریال وجود دارد اما در میان آنها جالی خالی یک فیلمنامه خوب حس می شود به طوریکه بتواند منطقی میان درام و اکشن ایجاد نماید. اما بی لطفی است اگر بگوییم « See » ارزش تماشا ندارد. بازی های خوب بازیگران و جیسون موموآ در نقش اصلی سریال و مناظر بِکر و طراحی صحنه عالی، می تواند هر تماشاگری را مجذوب خود نماید. امیدواریم که فیلمنامه سریال در ادامه بتواند درام بیشتری خلق نماید و شخصیت هایش را بیشتر پرورش دهد